Fagbevægelsen skal genvinde danskernes tillid. Men der er himmelvid forskel på dem, der tager ansvar, og dem, der bare kigger på.
I Malernes Fagforening tager vi ansvaret på os. Fordi vi er en rigtig fagforening.
Vi er med til at forhandle de overenskomster, der sikrer ordentlige løn- og arbejdsvilkår på malerpladserne. Vi uddanner og efteruddanner tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter, og vi kæmper for erhvervsuddannelserne, så der også i fremtiden er dygtige faglærte malere.
Og vigtigst af alt: Vi står klar, når medlemmerne har brug for os.
Så sent som i tirsdags havde vi et mæglingsmøde for et medlem, der var blevet snydt. Resultatet? Vi skaffede 65.000 kroner tilbage til medlemmet.
Det er det, en rigtig fagforening gør. Vi tager ansvar, og vi tager kampene, når det er nødvendigt.
De gule fagforretninger lever derimod af det arbejde, andre udfører. Deres medlemmer nyder godt af de overenskomster, som de ikke selv bidrager til at forhandle hjem. Men når problemerne bliver komplicerede, og der skal kæmpes for medlemmernes rettigheder, står de ofte alene.
Hvem betaler prisen for, at der er ordnede forhold på arbejdsmarkedet? Det gør medlemmerne af de rigtige fagforeninger.
Der er forskel på fagforeninger. Nogle tager ansvar for fag, uddannelser, overenskomster og medlemmer. Andre sender blot en regning.
Husk det næste gang, du skal vælge fagforening.
Michelle Frese formand for Malernes Fagforening Storkøbenhavn
